Aktualności

Specjaliści o roli komunikacji wewnętrznej

image W ogólnopolskiej konferencji pod patronatem Ministra Spraw Wewnętrznych „Komunikacja wewnętrzna w służbach mundurowych” uczestniczył w czwartek Komendant Szkoły Policji w Słupsku. Organizatorami spotkania są: Komenda Główna Policji, Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu oraz Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych w Poznaniu.

W spotkaniu, które odbywało się w auli Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych, uczestniczył między innymi Komendant Główny Policji nadinsp. dr Marek Działoszyński, minister w Kancelarii Prezydenta RP Jerzy Smoliński oraz rektor WSUS prof. dr hab. Michał Iwaszkiewicz.
W trakcie obrad poruszano zagadnienia związane z komunikacją wewnętrzną w Policji oraz pozostałych polskich służbach mundurowych. O przepływie informacji wewnątrz struktur poszczególnych jednostek mówili policjanci, strażacy, żołnierze, funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Oprócz referatów ze strony służb mundurowych prezentowane były również materiały naukowców, którzy w swoich badaniach zajmują się komunikacją wewnętrzną.

Komunikacja wewnętrzna zapewnia sprawne funkcjonowanie każdej organizacji, buduje tożsamość i identyfikację ze służbą funkcjonariuszy oraz buduje pozytywny wizerunek organizacji. Jednym z zadań komunikacji wewnętrznej jest zapewnienie szybkiego i czytelnego przepływu informacji zarówno „poziomej”, jak i „pionowej” - „góra - dół” oraz „dół - góra”. W poszczególnych jednostkach Policji osobami odpowiedzialnymi za sprawny przepływ informacji są Pełnomocnicy do spraw Komunikacji Społecznej, którzy działają samodzielnie lub w ramach Zespołów Komunikacji Społecznej. W całej polskiej formacji policyjnej komunikacja odbywa się między 968 komórkami organizacyjnymi.
Jednym z zadań komunikacji wewnętrznej jest ujednolicenie obiegu informacji, co w dalszej konsekwencji przekłada się lepsze i efektywniejsze funkcjonowanie jednostek.

Narzędziami komunikacji wewnętrznej są między innymi portale intranetowe, które zawierają szereg informacji związanych z bieżącym funkcjonowaniem jednostek. Zawierają one między innymi akty prawne, bieżące rozkazy i decyzje komendanta, a także własny system poczty elektronicznej, za pomocą którego można jednocześnie rozesłać określony komunikat lub skierować go wybranej grupy osób. W tej chwili funkcjonuje 15 policyjnych sieci intranetowych - jedna z nich znajduje się w słupskiej Szkole Policji.

Naukowcy, którzy prowadzą badania na temat komunikacji wewnętrzej w służbach mundurowych wskazują na stałą potrzebę jej rozwijania i udoskonalania. Działania z tym związane przynoszą wymierne efekty w postaci poprawy jakości funkcjonowania jednostki, a w dalszej perspektywie - kreowania pozytywnego i profesjonalnego wizerunku. W tym kontekście, jak wskazywali prelegenci, istotne jest też uzyskanie bezpośredniego wsparcia ze strony urzędników odpowiadających za efektywność służb.
Jako jeden z elementów usprawniających komunikację wewnętrzną naukowcy wskazywali też na potrzebę organizacji spotkań integracyjnych po godzinach służby, zarówno samych policjantów jak i całych policyjnych rodzin.

(21.11.2013)

Powrót na górę strony